Lubisz dawać, czy dostawać? Czyli o preferencjach prezentowych Polaków słów kilka.

Wybrać doskonały i dopasowany do obdarowanego prezent nie jest łatwo. Okazuje się, że sztuka dawania prezentów i cały prezentowy savoir vivre to coś więcej niż dokonanie zakupu i ładne zapakowanie prezentu. Odpowiedni podarunek może stać się wspaniałą pamiątką lub niezapomnianym przeżyciem.
Jako eksperci w obdarowywaniu prezentmi postanowiliśmy dokładnie zbadać preferencje Polaków, dotyczące oczywiście prezentów. W tym celu, zleciliśmy firmie MillwardBrown – liderowi badań rynku i opinii publicznej, przeprowadzenie sondażu na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie. Jesteście ciekawi wniosków?

Zadaliśmy Polakom kilka fundamentalnych pytań: o to czy wolą dawać, czy dostawać prezenty, jakiego rodzaju prezenty chcieliby dostać oraz o to, czy lubią prezenty praktyczne.

IMG_15072013_160606

Otóż, jak wynika z ankiety, większość Polaków woli dawać, niż dostawać prezenty. W grupie wiekowej 26-34 lat zadeklarowało tak aż 64%. Szczególnie kobiety lubią dawać prezenty – 60% ankietowanych. Jeżeli dostajemy prezent, to niech będzie to niespodzianka! 86% ankietowanych nie przepada za prezentami, których się spodziewają.
Idealny prezent to… Dla większości upominek szalony i zaskakujący. Najmłodsza grupa ankietowanych preferuje prezenty zaskakujące oraz praktyczne. Nikt z nas przecież nie chce dostać prezentu nieużytecznego. Natomiast najlepiej otrzymać prezent związany z naszymi pasjami.

IMG_15072013_160713

Tradycja, czy nowoczesność? Polacy są w tej kwestii zgodni, wolą nietypowe prezenty. W szczególności osoby do 34 roku życia, są otwarte na niestandardowe prezenty.
Coś praktycznego? A może, coś dla przyjemności? Ankieta wskazuje, że im wyższe wykształcenie, tym większe zainteresowanie prezentami dla przyjemności. Według kryterium miejsca zamieszkania, prawie połowa osób, zamieszkująca średniej wielkości miasta, preferuje prezenty dla przyjemności.

IMG_15072013_161224
Skromność, czy luksus? Tu możemy zauważyć zgodność między kobietami a mężczyznami, cena nie ma znaczenia. Prezent może być skromny, ma przede wszystkim wywoływać radość, która kojarzona jest głównie z przeżyciami. Największe zainteresowanie droższymi prezentami można zauważyć w grupie wiekowej 18-24. Odwrotną tendencję zauważymy w grupie wiekowej powyżej 60 roku życia, gdzie wyraźnie wskazywano na tańsze upominki. Jeżeli weźmiemy pod uwagę miejsce zamieszkania, drogie prezenty są bardziej akceptowane, przez osoby mieszkające w większych miastach.

IMG_15072013_161112

W sytuacji hipotetycznej, gdy wyobrazimy sobie, że dostaliśmy wymarzony prezent, ponad 80 % respondentów odpowiedziało, że dzięki takiemu podarunkowi będą mieli dobre samopoczucie, oraz że zostaną przez niego zainspirowani. 70% osób będzie się chwalić przed rodziną i znajomymi. Osoby z grupy wiekowej 18-34 twierdzą, że prezent taki dostarczy im dużej dawki emocji. Prawie 80% osób, w wieku 24-34 odpowiada, że prezent ten pozwoli im oderwać się od codziennych spraw. Aż 79% osób w wieku 25-34 stwierdziło, że taki prezent z pewnością zapamięta do końca życia!
Czy Polacy mają problem z wyborem prezentów dla innych? Tak, aż połowa Polaków ma kłopot z wybraniem odpowiedniego prezentu! To naprawdę dużo.

(źródło: Wybrane wnioski sondażu CATIBUS z dni 1-3/09/2012 zrealizowanego MallwardBrown SMG/KRC na zlecenie firmy WyjątkowyPrezent.pl. N=1005.)

Comments

comments